De Nederlandse infrastructuur staat voor een enorme vervangings- en renovatieopgave. Wegafsluitingen zullen leiden tot een teruglopende capaciteit op de weg. Dit maakt de weg minder aantrekkelijk om containers over te vervoeren. Daarbij is er maatschappelijk natuurlijk veel aandacht voor stikstofproblematiek en de klimaatdoelen: 50% minder CO2-uitstoot in 2030 en 95% minder in 2050 (t.o.v. 1990).
De regeling richt zich hoofdzakelijk op de goederenvervoercorridors Oost en Zuidoost (de hoofdwegen, spoorwegen en vaarwegen tussen de haven van Rotterdam naar Duitsland via regio’s Arnhem-Nijmegen en Venlo). Daarnaast kunnen er ook activiteiten in aanmerkingen komen die inzetten op de verplaatsing van weg naar spoor in overige delen van Nederland.
Subsidie kan worden aangevraagd door partijen die bedrijfsmatig goederen willen gaan vervoeren via de binnenvaart of het spoor. De verladers die hierbij betrokken zijn zullen in de regel slechts enkele containers per week met goederen laten vervoeren. Naar verwachting zullen daarom met name samenwerkingsverbanden van verladers, vervoerders en eventueel terminalbedrijven een bijdrage vanuit de regeling aanvragen.
Subsidie wordt verstrekt ter stimulering van een blijvende modal shift:
Bijdrage
De subsidie bedraagt ten hoogste € 500.000 per project.
Deadline
Aanvragen kunnen van 1 april tot en met 1 september 2021
+31(0)65 422 18 04 | |
Klik voor email |